Voorbehouden handelingen voor het ziekenhuis en vergelijkbare zorgsituaties
Precision heeft modules ontwikkeld die gericht zijn op alle medewerkers (verschillende niveaus) van het ziekenhuis.
Voor de uitvoering van de opdracht wordt telkens opnieuw de gehele module + PowerPointpresentatie aangepast aan het werkveld en geactualiseerd!
Per module volgt hier een korte opsomming van kernpunten:
Voor de uitvoering van de opdracht wordt telkens opnieuw de gehele module + PowerPointpresentatie aangepast aan het werkveld en geactualiseerd!
Per module volgt hier een korte opsomming van kernpunten:
Module 0 - Juridische aspecten
Kernpunten: zelfstudie, wet-BIG, WGBO, kaderafbakening, bevoegdheidsbegrenzing, individuele aansprakelijkheid, calculated risk en de relatie bekwaam-bevoegd.
Kernpunten: zelfstudie, wet-BIG, WGBO, kaderafbakening, bevoegdheidsbegrenzing, individuele aansprakelijkheid, calculated risk en de relatie bekwaam-bevoegd.
Module 01 - Bepalen PKU/CHT/AGS en bloedingstijd
Bepalen van deze waarden. Hoe, wanneer en waarom. Tips en tricks voor herintreders. Betekenis bloedingstijd.
Bepalen van deze waarden. Hoe, wanneer en waarom. Tips en tricks voor herintreders. Betekenis bloedingstijd.
Module 02 - Intraveneus medicatie toedienen
Ontwikkeld voor de polikliniek waar onder sedatie onderzoeken worden gedaan zoals colonoscopie, bronchoscopie, etc. We staan stil bij de juridische gevolgen van het uitvoeren van deze handeling door doktersassistenten. Methode, indicaties, tips en tricks, handig stuwen en aanpriktechniek. Farmacologische eigenschappen van de gebruikte sedativa en analgetica, zoals dormicum en pethidine. Nazorg, bijwerkingen en complicaties ten aanzien van A(airway), B(breathing) en C(circulation).
Ontwikkeld voor de polikliniek waar onder sedatie onderzoeken worden gedaan zoals colonoscopie, bronchoscopie, etc. We staan stil bij de juridische gevolgen van het uitvoeren van deze handeling door doktersassistenten. Methode, indicaties, tips en tricks, handig stuwen en aanpriktechniek. Farmacologische eigenschappen van de gebruikte sedativa en analgetica, zoals dormicum en pethidine. Nazorg, bijwerkingen en complicaties ten aanzien van A(airway), B(breathing) en C(circulation).
Module 03 - Steriliteit en ingreepassistentie door doktersassistenten
Voor dokterassistenten gemaakte module om zeker te zijn van het naleven van de hygiënische regels. Ook wordt de transmissie van pathogene micro-organismen uitgelegd en hoe dat te voorkomen. Verschillen in verschillende sterilisatieprocessen in relatie tot veiligheid en tijdsdruk.
Tips en tricks voor het assisteren bij kleine ingrepen in de behandelkamer.
Voor dokterassistenten gemaakte module om zeker te zijn van het naleven van de hygiënische regels. Ook wordt de transmissie van pathogene micro-organismen uitgelegd en hoe dat te voorkomen. Verschillen in verschillende sterilisatieprocessen in relatie tot veiligheid en tijdsdruk.
Tips en tricks voor het assisteren bij kleine ingrepen in de behandelkamer.
Module 04 - Hygiëne, steriliteit en infectiepreventie
Basismodule, speciaal gemaakt voor medewerkers in de gezondheidszorg die deze onderwerpen niet (volledig) in hun basisopleiding hebben gehad. Na een grondige voorstudie volgt de les met PowerPointondersteuning. Vervolgens probleemgestuurd onderwijs met actieve participatie en casuïstieken.
Basismodule, speciaal gemaakt voor medewerkers in de gezondheidszorg die deze onderwerpen niet (volledig) in hun basisopleiding hebben gehad. Na een grondige voorstudie volgt de les met PowerPointondersteuning. Vervolgens probleemgestuurd onderwijs met actieve participatie en casuïstieken.
Module 05 - Werk- en studiebegeleiding
Ken je dat?
Dan is deze module een must!
Ken je dat?
- Dat je het sneller kan dan de leerling?
- Dat het allemaal zoveel tijd kost, dat begeleiden?
- Dat je het dan maar liever even zelf doet?
- Dat je die manier van opleiden tegenwoordig maar een slappe hap vindt?
- Dat je je eigenlijk afvraagt wat ze nou allemaal moeten weten?
- Dat je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen?
- Dat je eigenlijk niet weet wat ze moeten weten?
- Dat je eigenlijk niet precies weet hoe je het moet uitleggen?
- Dat je vastloopt als een leerling je uitleg niet begrijpt?
- Dat je geen pottenkijker wilt hebben als je zelf iets doet?
- Waar je niet helemaal zeker van bent?
- Dat je die onzinnige vragen niet begrijpt?
- Dat je met leerdoelen moet formuleren en uitvoeren maar de regels niet kent?
- Dat je een leerling moet beoordelen maar niet veel verder komt dan 'het gaat allemaal wel goed'?
- Dat je niet precies weet wat de beoordelingscriteria zijn?
- Dat je het gevoel hebt dat je de beoordelingscriteria niet kan beïnvloeden?
- Dat de praktijkopleider het altijd beter weet en dat die makkelijk praten heeft?
- Dat de leerlingen steeds jonger worden?
- Dat de cliënten steeds mondiger worden en dat je daardoor niet meer aan je begeleidingstaken toe kan komen?
- Dat je achter de leerling aan loopt en de liefde van één kant komt?
- Dat je het hele opleiden maar liever aan anderen (jongere collega's) overlaat?
- Dat leerlingen van werkbegeleiden ook geen verstand hebben?
- Dat 'gesprekken' meer doel dan middel zijn?
- Dat het verslagleggen van al die gesprekken voor jou te veel tijd kost?
- Dat je ook niet meer weet hoe je het moet uitleggen en moet opschrijven?
Dan is deze module een must!
Module 06 - Invasieve drukbewaking
Alle vormen van invasieve drukbewaking, uitgelegd door en voor de verpleegkundige gebruiker op de IC, recovery, SEH of anesthesie. Cont. Card. Output, thermodilution, wedge, wat moet je altijd doen, wat nooit, centrale lijn links, rechts, arterielijn, Allans-test, spinale drukmetingen. Kortom: een beknopt overzicht vol met tips en tricks van een collega die er al 22 jaar mee werkt en de transducers nog zelf in elkaar moest zetten, mét het waterdruppeltje. Dat is gelukkig veranderd.
Alle vormen van invasieve drukbewaking, uitgelegd door en voor de verpleegkundige gebruiker op de IC, recovery, SEH of anesthesie. Cont. Card. Output, thermodilution, wedge, wat moet je altijd doen, wat nooit, centrale lijn links, rechts, arterielijn, Allans-test, spinale drukmetingen. Kortom: een beknopt overzicht vol met tips en tricks van een collega die er al 22 jaar mee werkt en de transducers nog zelf in elkaar moest zetten, mét het waterdruppeltje. Dat is gelukkig veranderd.
Module 07 - Pulmonary shunting
Capnografie, relatie arteriële PCO2-End tidal CO2, gevaren peroperatieve hypo- en hyperventilatie, bedsided verschijnselen.
Capnografie, relatie arteriële PCO2-End tidal CO2, gevaren peroperatieve hypo- en hyperventilatie, bedsided verschijnselen.
Module 08 - Bloedgasanalyse en de zuurstofdissociatiecurve
Een Astrup analyseren in één minuut. Vast stappenplan en weet alles. De relatie tussen pH/temperatuur tot de mate waarin zuurstof wordt afgegeven aan het weefsel. Het belang van preventie van hypothermie. Het belang van het beheersen van acidose en lichaamstemperatuur. Rol inotropica via lange lijnen.
Een Astrup analyseren in één minuut. Vast stappenplan en weet alles. De relatie tussen pH/temperatuur tot de mate waarin zuurstof wordt afgegeven aan het weefsel. Het belang van preventie van hypothermie. Het belang van het beheersen van acidose en lichaamstemperatuur. Rol inotropica via lange lijnen.
Module 09 - Specifieke beademingsvormen
Een uittreksel uit de nabeademingscursus. We hebben op veler verzoek alle beademingsvormen op een rijtje gezet. Overzichtelijk. Vormen, voordelen, nadelen, indicaties, gevaren, contra-indicaties, verpleegkundige aspecten, materiaalkennis en apparatuurkennis. De spijker op zijn kop. Ook 'grand malheur' uit de praktijk.
Een uittreksel uit de nabeademingscursus. We hebben op veler verzoek alle beademingsvormen op een rijtje gezet. Overzichtelijk. Vormen, voordelen, nadelen, indicaties, gevaren, contra-indicaties, verpleegkundige aspecten, materiaalkennis en apparatuurkennis. De spijker op zijn kop. Ook 'grand malheur' uit de praktijk.
Module 10 - Gebruik Cell Saver en RIS
De patiënt bloedt fors, alles piept en niks doet het. Horrorscenario's op de OK.
Tien jaar ervaring met Cell Saver en RIS heeft een zeer nuttige opsomming opgeleverd van hoe het goed en fout kan gaan. Ook in de OK ontstane truckjes zoals de dubbele re-infusion bag als 'wisselgeld'. En truckjes om het droog te houden, ook bij het afbreken. Tubingmanagement. En één keer connecteren, liters en liters toedienen en nooit meer spikes in- en uitprikken. Schoon, overzichtelijk en droog houden. Labelling. Gemaakt voor en door praktijkmensen met didactische vaardigheden.
De patiënt bloedt fors, alles piept en niks doet het. Horrorscenario's op de OK.
Tien jaar ervaring met Cell Saver en RIS heeft een zeer nuttige opsomming opgeleverd van hoe het goed en fout kan gaan. Ook in de OK ontstane truckjes zoals de dubbele re-infusion bag als 'wisselgeld'. En truckjes om het droog te houden, ook bij het afbreken. Tubingmanagement. En één keer connecteren, liters en liters toedienen en nooit meer spikes in- en uitprikken. Schoon, overzichtelijk en droog houden. Labelling. Gemaakt voor en door praktijkmensen met didactische vaardigheden.
Module 11 - Locoregionale anesthesietechnieken
Alle vormen op een rijtje. Disposables, indicaties, gevaren en gevolgen. Uitgebreide farmacologische mogelijkheden in één overzicht. Zeer mooie anatomische overzichten (van de industrie) van de geleidingssystemen en wijze van blokkeren.
PowerPointpresentatie, lesboek en de les een stukje onderwijs met hoog aanzien. Pronkstuk.
Alle vormen op een rijtje. Disposables, indicaties, gevaren en gevolgen. Uitgebreide farmacologische mogelijkheden in één overzicht. Zeer mooie anatomische overzichten (van de industrie) van de geleidingssystemen en wijze van blokkeren.
PowerPointpresentatie, lesboek en de les een stukje onderwijs met hoog aanzien. Pronkstuk.
Module 12 - Manual monitoring
Die ene fluxus. Ambulance al onderweg en je zit drie hoog achter. Patiënte raakt in circulatoire shock en man in paniek. Hoe krijg je daar nou even heel snel een goed infuus in?
Hier de antwoorden. Tips van de meester.
Accreditatie toegekend door het K.N.O.V.: nummer B06-012 (2 punten)
Die ene fluxus. Ambulance al onderweg en je zit drie hoog achter. Patiënte raakt in circulatoire shock en man in paniek. Hoe krijg je daar nou even heel snel een goed infuus in?
Hier de antwoorden. Tips van de meester.
Accreditatie toegekend door het K.N.O.V.: nummer B06-012 (2 punten)

Module 13 - Spoedinfuus door de verloskundige
Die ene fluxus. Ambulance al onderweg en je zit drie hoog achter. Patiënte raakt in circulatoire shock en man in paniek. Hoe krijg je daar nou even heel snel een goed infuus in?
Hier de antwoorden. Tips van de meester.
Accreditatie toegekend door het K.N.O.V.: nummer B06-012 (2 punten)
Die ene fluxus. Ambulance al onderweg en je zit drie hoog achter. Patiënte raakt in circulatoire shock en man in paniek. Hoe krijg je daar nou even heel snel een goed infuus in?
Hier de antwoorden. Tips van de meester.
Accreditatie toegekend door het K.N.O.V.: nummer B06-012 (2 punten)
Module 14 - Eerste opvang van de pasgeborene
Kind geboren. Doet niks. Verloskundigen noemen het een 'slecht' kind. Er is natuurlijk niets slechts aan het kind maar iedereen weet wat ermee bedoeld wordt. Hier de symptomen in het kort en uitgebreid de handelingen. Gestoeld op de PALS maar dan vertaald naar de verloskundige praktijk.
Kind geboren. Doet niks. Verloskundigen noemen het een 'slecht' kind. Er is natuurlijk niets slechts aan het kind maar iedereen weet wat ermee bedoeld wordt. Hier de symptomen in het kort en uitgebreid de handelingen. Gestoeld op de PALS maar dan vertaald naar de verloskundige praktijk.