Moduleaanbod 2023 (A-Z)
Acute en chronische pijnbestrijding (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: toepassingen complexe pijnbestrijding in de thuiszorg, strategieën, verklaring pijn, psychologische aspecten terminale patiënt, PCA, Port-a-cath, pijnblokkades, richtlijnen pallialine/NHG, warme zorg, eenzaamheidsschaal, verpleegproblemen, morfino-mimetica, NSAID’s, prostaglandine remmers en dermatomen. De les wordt afgesloten met enkele casuïstieken (eventueel van de cursisten zelf). De les is mede ontwikkeld door het klinisch pijnteam en (palliatief) verpleegkundigen.
ADL-basishandelingen in de thuiszorg (vanaf niveau 1)
Kernpunten: professionele houding, handhygiëne, lichamelijke verzorging, schaamtegevoelens, wassen, hulp bij aan- en uitkleden, hulp bij eten en drinken, ook bij slikstoornissen, mondverzorging, smetten, decubituspreventie, medicijngebruik, steunkous aan- en uittrekken, til- en transfertechnieken, tips & tricks!
Ambulante Compressie Therapie (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: anatomie en fysiologie van het veneuze vaatstelsel, veneuze pathologie, klachten en symptomen, ambulante compressie therapie (hoge-lage druk en korte-lange rek), operatieve correcties zoals, korte strip van de VSM, VNUS, SEPS en cryo, grijze atrofie, witte atrofie, ontwikkelingsstadia ulcus cruris venosum, wet van Laplace, tips en tricks zwachtelen, pelotteren. Les is mede ontwikkeld door klinisch wondspecialisten. Demonstratie en veel oefenen!
BHV, 1e hulp en AED (0-100 jaar) (vanaf niveau 1)
Kernpunten: aanleidingen levensbedreigende situaties, communicatie met elkaar en de meldkamer, problemen met de A (airway/ademweg): tongobstructie, verslikking, verstikking, inhalatie van gassen, allergische reactie/EpiPen, problemen met de B (breathing/ademhaling): benauwdheid, astma, hyperventilatiesyndroom, problemen met de C (circulation/bloedsomloop): ritmestoornissen, hartinfarct, circulatiestilstand, bloedingen, shock, inzet AED, problemen met de D (disability/bewustzijnsniveau): hypoglycaemie, collaps, epileptische aanval, overdosering drugs, hyperventilatiesyndroom, psychische problemen, FAST methode, problemen met de E (exposure/uiterlijke kenmerken): ongevallen en problemen in de F (furthermore/familie/ overig): allergie in het hele gezin, taalbarrière, gewoontes.
Cursus wordt gegeven door praktijkmensen met vele praktijkvoorbeelden. Theorie en praktijk (luchtwegreddingen, reanimatie, EpiPen). Updates pre-hospitale redding kinderen m.b.v. de AED.
Chronische pathologie in de thuiszorg (vanaf niveau 3)
Kernpunten: behandeling belangrijkste thuiszorgziektebeelden zoals COVID-pneumonie, S.L.E., M.S., A.L.S., morbus Bechterew, morbus Parkinson, Duchenne, kanker, HIV. Leer der verschijnselen.
Communiceren in een multidisciplinair team (vanaf niveau 2)
Kernpunten: het is soms lastig om goed samen te kunnen werken, omdat niet helemaal duidelijk is wat de taken en bevoegdheden van de verschillende niveaus zijn.
De cursus behandelt communicatie, taakverdeling en verslaglegging en overdracht.
Het verschil tussen multi modulair en multi disciplinair is dat bij die laatste ook de huisarts, ziekenhuis, psycholoog etc. worden betrokken. Multi modulair is puur het zorgteam.
Covid scholing (vanaf niveau 2)
Kernpunten: cliënt komt thuis en dan? Het verplegen van een (ex-)covid pneumonie cliënt, de handschoenentest, spiermassaverlies, ziekteleer en oorzaken respiratoire insufficiëntie/ademnood/ademhalingsoefeningen, covid-19 pneumonie en Gold-schaal, alle wijzen van zuurstof-toedienen, SBARRR, EWS, huidzorg, medicatie bij covid, beroertes en covid, tweede besmetting, noodzaak tot vaccinatie na doorgemaakte infectie. Een must voor alle thuiszorg zzp-ers in deze pandemie! Les gemaakt door gespecialiseerd ziekenhuis-en thuiszorgverpleegkundigen die de hele dag tussen deze cliënten lopen.
Decubitus preventie (vanaf niveau 2)
Kernpunten: gradaties, ontstaan decubitus, prevalentie, welke plaatsen zijn het meest gevoelig? Aandacht voor de CBO-richtlijnen, TIME, de voeding, de inzet en het gebruik van hulpmiddelen.
De les en de PowerPointpresentatie vormen een interactief geheel, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ervaringen van de cursisten en de gevolgen voor de hedendaagse praktijk.
Diabetes mellitus (vanaf niveau 2)
Kernpunten: handhygiëne, materiaalkennis, begripsomschrijving type 1 en 2, oorzaken, AST, traanvochtmeting, bluetooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken, diabetische ulcera, gevolgen, leefregels, behandelingen, complicaties korte en lange termijn, prikaccidenten, tips voor dagelijkse omgang.
Diabetes mellitus (vanaf niveau 2)
Kernpunten: handhygiëne, materiaalkennis, begripsomschrijving type 1 en 2, oorzaken, AST, PDNP, traanvochtmeting, bluetooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken, diabetische ulcera, gevolgen, leefregels, behandelingen, complicaties korte en lange termijn, prikaccidenten en tips voor dagelijkse omgang.
EHBO in de thuiszorg (vanaf niveau 1)
Kernpunten: o.a. allergische reactie, hypoglycaemie en vergiftigingen. Verder traumatologie zoals collum en collus fractuur, verbrandingen, snijverwondingen.
Geriatrie (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: Alzheimer, omgaan met dementie, delier, agressie, tekenen van ouderenmishandeling. Tips en tricks voor de dagelijkse omgang met deze patiëntengroep.
Helpende Plus (niveau 2)
Kernpunten: op één dag (2 dagdelen) wordt u bijgespijkerd in handhygiëne, wet-BIG,
prikaccidenten, communicatie in multi modulair team, close the loop, vitale functies
medicatie aanreiken en toedienen (subdeel 1 t/m 12), (Covid) COPD, zuurstof toedienen en voorraad zuurstoffles berekenen, insuline toedienen, AST, traanvochtmeting, blue-tooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken, CVA, slikstoornissen en enige stomazorg, ambulante compressie therapie, steunkousen aan/uittrekken, katheterzak wisselen en blaas spoelen, behandeling smetten, tiltechnieken, tilliften, ook bij dementie.
Hospice-scholing (vanaf niveau 3)
Kernpunten: in deze uit 2 dagdelen durende scholing behandelen wij veiligheid, vitale functies, hospice en palliatieve zorg, warme zorg, zuurstof toedienen, tracheostoma verzorgen, pijn en pijnmedicatie, perifere infuus technieken, centrale infuustechnieken, vloeistof en medicatie toedienen subcutaan en
intraveneus, hypodermoclyse toedienen, neusmaag sonde en de PEG sonde, blaas katheterisatie, blaasspoelen, klysma en hoogopgaand klysma, zorgpad stervensfase, palliatieve sedatie, stervensfase, palliatieve zorgteams, zorg voor elkaar. Een heel complete, realistische scholing, geschreven door mensen uit het werkveld en die elke hospice medewerker zou moeten volgen!
Hygiëne en infectiepreventie (vanaf niveau 1)
Kernpunten: het formuleren van knelpunten in de praktijk: van de cursist wordt verwacht dat hij/zij een relatie legt tussen de bestudeerde lesstof en de toepasbaarheid in de praktijk. Update transmissierisico's in vergelijking met beroepsrisico's. Sociale hygiëne.
Injecteren, vaccineren en (enig) medisch rekenen (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: materiaalkennis, anatomie injectieplaatsen, tips en tricks injecteren in de praktijk, AST, traanvochtmeting, bluetooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken, bepalen injectie-diepte i.v.m. IM vaccineren, oplossen en verdunnen, regels rondom hygiëne, prikaccidenten en oefenen met eenvoudig medisch rekenen.
Juridische aspecten (vanaf niveau 1)
Kernpunten: zelfstudie, Wet BIG, W.G.B.O., kaderafbakening, bevoegdheidsbegrenzing, individuele aansprakelijkheid, calculated risk en de relatie bekwaam-bevoegd.
Katheteriseren (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: anatomie en pathofysiologie tractus urogenitalis, materiaalkennis, allergie, blaasspoelen in 2 versies, katheteriseren onder alle omstandigheden (zijligging), fausse route, leegloop blaas, suprapubische katheter, wissel spk, systemen, bladderscan, nefrostomiekatheter, zelfkatheterisatie, preventie meatusruptuur bij langdurige CAD-in situ en blaastraining. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Kind in nood (vanaf niveau 1)
Kernpunten: in korte tijd leer je zowel in theorie als in praktijk wat je bij een kind (0-12 jaar) kunt doen in geval van nood bij bijvoorbeeld stikken, een val op het hoofd, een wespensteek in de keel, een grote schaafwond, medicijnen opgegeven, bijna verdronken, het lijkt goed te gaan maar het kind blijft zo hoesten.
De inhoudelijke trappen zijn:
· 10 seconds for 10 minutes (overleg 10 seconden om 10 minuten te winnen
· closed loop communication (borg je communicatie)
· SAFE approach (benader veilig en roep om hulp)
· do no further harm (maak het nooit erger dan het al is)
· treat first what kills first (behandel alleen en als eerste waar de meeste
levensbedreiging vanuit gaat: ABCDEF).
Je leert een kind reanimeren en de allereerste hulp te verlenen.
Klinisch redeneren (vanaf niveau 3)
Kernpunten: op één dag (2 dagdelen) leert u de 6 stappen van KR, (O)SBARR, ABCDEF, closed loop communicatie en dan: falen vitale organen: hart-longen-lever-milt-hersenen-nieren-bloed en huid. Toepassen van bovenstaande en dan is het niet zo moeilijk meer. Op welke wijze observeer je, wat observeer je, welk signaal wijst op welk gevaar, hoe leg je dat vast, hoe communiceer je? Medicatieveiligheid, farmacologie, dubbelchecks, rare reacties op toedieningen, wat is raar?
De cursisten verzinnen hun eigen casus en laten die collega cursisten oplossen (toets element).
Masterclass lijnen (vanaf niveau 3)
Kernpunten: handhygiëne, update van de pijnfysiologie, visueel analoge schaal (VAS), medicatie matrix, indicaties invasieve pijnbestrijding, methoden van analgesie in de thuiszorg zoals epidurale- en spinale pijnbestrijding, patient controlled analgesia (PCA), Port-a-cath, PICC, midline, CADD-Legacy/Solis pomp, palliatieve en terminale sedatie, hulpmiddelen, technische tips en tricks, infuus inbrengen, euthanasie-venflon inbrengen en alle verpleegkundige aspecten.
Medicatieveiligheid (vanaf niveau 2)
Kernpunten: opdracht-eisen, toedieningsvorm, hoofd- en bijwerkingen meest gebruikte, dus actuele medicijnen, SIILO-dubbelcheck, het gebruik van social media bij dubbelcheck, eigen veiligheid vanwege eerder aan client toegediende agressieve stoffen, samenvoegingen, mengen en malen of niet, interacties, farmacokinetiek, allergie, werking meest gebruikte medicijnen (tijdens de les worden er op uw verzoek medicijnen besproken), halfwaardetijd, volgorde, diabetes 1 en 2, insulinepennen, AST, traanvochtmeting, bluetooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken,
EpiPennen, bloedsuiker meetapparatuur. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Medisch rekenen (vanaf niveau 3)
Kernpunten: in Nederland vallen jaarlijks vele doden door medicatiefouten. Bij het analyseren van een medicatiefout zie je een cascade van opeenvolgende gebeurtenissen die uiteindelijk leiden tot fatale feiten. In deze module maakt u (opnieuw) kennis met het berekenen van een pompstand, het verdunnen van morfine tot een werkbare vorm, het omrekenen van procenten naar milligrammen, het berekenen van een juiste concentratie, het verschuiven van komma’s en het berekenen van eenheden per tijdseenheid. Ook het berekenen van de zuurstofreserve in een zuurstofcilinder wordt nog eens uitgelegd.
Wij, verpleegkundigen, zijn doorgaans niet de uitmuntende rekenaars. Daarom is deze module met haalbare doelstellingen een must.
Omgaan met agressie (vanaf niveau 2)
Kernpunten: agressie is het al dan niet met opzet uitvoeren van handelingen waardoor anderen schade ondervinden. We behandelen de verschillende vormen van agressie, hoe kan je agressie vroeg herkennen en ombuigen, omgaan met conflicten, veiligheid en agressie.
N.B. Het is geen fysieke weerbaarheidstraining.
Palliatieve zorg (basiscursus) (vanaf niveau 2)
Kernpunten: professionaliteit, beroepshouding en algemene intake, multidisciplinaire aanpak, verschillen curatieve en palliatieve zorg, de rol van pijn op een lichaam en pijnschalen, pijnstillers volgens de WHO pijnladder, warme zorg, verpleegproblemen (dehydratie, mondproblemen, de hik, obstipatie, decubitus en delier), zorgpad stervensfase, palliatieve en terminale sedatie, richtlijnen pallialine/NHG, perifere en centrale infusietechnieken, stervensfase, katheteriseren, aanbrengen condoomkatheter, diepe sedatie, euthanasie en palliatieve zorgteams. Per niveau kan de cursist doelstellingen halen die bij zijn/haar niveau passen.
Palliatieve zorg (opfriscursus) (vanaf niveau 2)
Kernpunten: highlights uit de basiscursus, updates in warme zorg en farmacologie, implementatie zorgpad stervensfase, verdieping palliatieve sedatie en alle bijbehorende invasieve technieken. Theorie en praktijk met naaldjes, lijntjes, pompjes en daarvan natuurlijk alle tips & tricks! Oplossen praktijkgevallen.
Pluis – niet pluis (observeren, concluderen, rapporteren en handelen) (vanaf niveau 2)
Kernpunten: de module voor alle zorgniveau’s waar antwoorden op vragen komen die tijdens de omgang met de cliënten aan de orde komen zoals handhygiëne, prik-, spat-, snij- en bijtaccidenten, vitale functies, observatie pijn, pijnscore, pacslac en holenbeer, 112 ja of nee, communicatie, waaronder CRM, CTL, overdracht in SBARR, ABCDEF methodiek, uitwerking bijbehorende ziektebeelden en problemen zoals: oplossen luchtwegblokkade, gevaren mayo, atelectase, pneumonie, astma, longoedeem, longembolie, tracheostoma, a.p. klachten, stemi, ACS, allergische reactie, diabetes mellitus, herseninfarct, hersenbloeding, epilepsie, inklemming, delier, rapportage, veiligheid.
Profcheck Specialistisch Verpleegkundig Team (SVT) (vanaf niveau 4)
Kernpunten: in deze 2 dagdelen durende scholing worden de meest voorkomende handelingen binnen het SVT behandeld en getoetst. We hebben ervoor gekozen om dit in de ABCDEF-chronologie te doen.
Handschoenen test, highlights vitale functies, communicatie en SBARRR en vervolgens per cluster:
Reanimatie + AED (vanaf niveau 1)
Kernpunten: u wordt geschoold op basis van de volgende 5 pijlers:
Het onderwijs is zeer praktijkgericht, directief en wordt gegeven in doceervorm. Vaak wordt de complexe theorie gekoppeld aan casuïstieken. We gaan hier nader in op de aanleidingen van een levensbedreigende situatie. Centraal in dit onderwijs is dat wij er van uit gaan dat de hulpverlener, slechts beschikt over 2 handen, gezond verstand, een luide stem en een (mobiele) telefoon. Updates pre-hospitale redding kinderen m.b.v. de AED.
Revalidatie na prothese-implantatie (vanaf niveau 2)
Kernpunten: verschillende implantaten vereisen specifieke revalidatie; Swansonprotheses in de vingerkootjes, schouderprothese, knieprothese, heupprothese, kunstmatige fixaties van fracturen, vooral na “grotere” breuken (heup, tibiaplateau, humerus, wervels). Tips en tricks voor in de praktijk. Les wordt mede ontwikkeld (en medegegeven) door een specialistisch orthopedisch verpleegkundige.
Sharp Update (vanaf niveau 3)
Kernpunten: binnen één dag (2 dagdelen) wordt de deelnemer bijgespijkerd in de meest voorkomende handelingen (injecteren inclusief subcutane canule inbrengen, katheteriseren inclusief drainages uit niet bestaande lichaamsholten, sonderen, stomazorg en wondverzorging) en reanimatie/AED.
Wat voorop staat tijdens deze scholing is updaten. We werken op een heel sportieve en flexibele, niet strenge manier in een zeer collegiale en veilige setting. Er worden geen filmopnames gemaakt. De hele scholing is zo opgebouwd dat we per 2 onderwerpen de updates doornemen, gevolgd door een deel skills op dus ook 2 skills stations. Dit dient zowel de individuele leercurve als ieders spanningsboog en blijft het scholingsrendement op een hoog niveau.
Slikproblemen (vanaf niveau 2)
Kernpunten: fysiologie van het slikproces, waar is het afhankelijk van, hoe wordt het proces aangestuurd? Wanneer werkt het niet goed, wat zijn de oorzaken, wat zijn de gevolgen? We geven allerhande truckjes om het slikken te ondersteunen en het verslikken te voorkomen. Ook behandelen we de handelingen op een rijtje, indien er wel een verslikking/verstikking ontstaat. Praktijkgerichte scholing!
SMART observeren, signaleren en rapporteren (vanaf niveau 1)
Kernpunten: de zorg verandert snel. Doelen moeten worden gehaald. Alles moet geregistreerd worden. Rapporteren van je handelingen op basis van de in je zorgplan gestelde doelen. Wat is een zorgplan? Waar moet dat aan voldoen? SMART, ART en SOAP. Na deze cursus ben je in staat volledig en op adequate wijze te rapporteren en het zorgplan tot in detail uit te werken. Met één hoofddoel: zo veilig en goed mogelijke zorg leveren die tot in detail geregistreerd wordt.
Sonderen (vanaf niveau 3)
Kernpunten: anatomie en pathofysiologie tractus gastro-intestinalis, sondevoedingen, wijze van toedieningen, toedieningswegen, inbrengen maagsonde, fixatiemethoden, verzorgingsaspecten sonde, sondeallergie, PEG-uiterlijk, PEG-verzorging, PEG-wissel, cachexie, refeeding syndroom, medicijn gebruik bij sondevoeding, aspiratie en diëten. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Stomazorg (vanaf niveau 3)
Kernpunten: anatomie en pathofysiologie tractus digestivus, soorten stomata, continent-incontinent stoma, pre en post operatieve zorgverzorging stoma en huid, materiaalkennis, toepassing materialen. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Tiltechnieken m.b.v. tilliften (vanaf niveau 1)
Kernpunten: piek en continue belastbaarheid van het lichaam van de zorgprofessional: rug, armen, schouders, heupen, knieën en nek. Keuringsdata liften, accu’s en tilmatten. Tilliften bedienen en elkaar verplaatsen. Gebruik maken van (resterende) krachten van de cliënt. Actieve en passieve tillift aanwezig. Les wordt gegeven door twee ervaren zorgprofessionals die dagelijks werken met deze hulpmiddelen.
VAC® Therapie (vanaf niveau 3)
Kernpunten: de veneuze vaatproblematiek, (operatieve) open been behandelingen, de verschillende inzichten en ontwikkelingen. Indicatie en applicatie VAC® Therapie in theorie en praktijk. Hoe, wat, wanneer en waarmee?
Weetjes in de huishouding (niveau 1 en 2)
Kernpunten: dé module voor de ZZP-er werkend in de huishouding.
Tijdens de 3 uur durende les worden de belangrijkste zaken besproken die u als huishoudelijk medewerkster moet weten. Dus de ARBO regels in het heel kort, de te gebruiken materialen, de term hygiënisch werken, welke bacteriën zitten waar en welke zijn ziekteverwekkend, ventileren, wasprogramma’s, tips voor de strijk, rust-reinheid-regelmaat, voorraadbeheer, eigen veiligheid en beroepsgeheim. Na de les krijgt u een mooi naslagwerk met veel tips!
Les wordt gegeven door schoonmaakprofessional in samenwerking met wijkverpleegkundige en met behulp van digitale presentatiemiddelen.
Werkbegeleiding (vanaf niveau 2)
Kernpunten: introductie werkbegeleiding, bepaling leerdoelen, spanningsveld
Verpleegproces-begeleidingsproces, leerstijltest Kolb toepassen op de cursist (eigen
Leerstijltest presenteren door cursisten), formuleren leerdoelen, hoe doe je dat?, oefenen formuleren leerdoelen, organisatie gesprekken (in het kort), methode van gesprekken, beoordelingsfouten, toets: huiswerkopdracht.
Wondverzorging (vanaf niveau 3)
Kernpunten: type wonden, WCS model, oorzaken, handhygiëne, decubitus, ondervoeding, vochtletsel, diabetische ulcera, behandelingsvormen, materiaalkennis, verschijnselenherkenning, praktijkdemonstratie en oefenen!
(Voor het onderdeel veneuze pathologie en compressietherapie is een separate module ontwikkeld.)
ZorgHulp (vanaf niveau 1)
Binnen één dagdeel wordt het zorgtalent geschoold in bejegening, communicatie, gastvrijheid, assistentie ADL zorg, monitoren en handelen slikproblemen, omgang met verschillende doelgroepen, hygiënisch werken en basishuishouding.
Zuurstof toedienen, uitzuigen en tracheostoma verzorgen (vanaf niveau 3)
Kernpunten: anatomie en pathofysiologie tractus respiratorius, atelectase, OSAS, pneumonie, COPD, astma, long covid (Post Covid Syndroom), longoedeem, longembolie, longemfyseem, verschillende vormen van zuurstoftoediening, zuurstofapparatuur, wet van Boyle en de gevarendriehoek. Structureel tracheostoma, verzorgingsaspecten, gevaren, luchtweginfecties, bevochtiging, hoe te handelen in noodgevallen en aspiratiegevaar, uitzuigtechnieken, (in)direct zuigen, vagale reactie, vernevelen en gebruik inhalatie medicatie. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Acute en chronische pijnbestrijding (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: toepassingen complexe pijnbestrijding in de thuiszorg, strategieën, verklaring pijn, psychologische aspecten terminale patiënt, PCA, Port-a-cath, pijnblokkades, richtlijnen pallialine/NHG, warme zorg, eenzaamheidsschaal, verpleegproblemen, morfino-mimetica, NSAID’s, prostaglandine remmers en dermatomen. De les wordt afgesloten met enkele casuïstieken (eventueel van de cursisten zelf). De les is mede ontwikkeld door het klinisch pijnteam en (palliatief) verpleegkundigen.
ADL-basishandelingen in de thuiszorg (vanaf niveau 1)
Kernpunten: professionele houding, handhygiëne, lichamelijke verzorging, schaamtegevoelens, wassen, hulp bij aan- en uitkleden, hulp bij eten en drinken, ook bij slikstoornissen, mondverzorging, smetten, decubituspreventie, medicijngebruik, steunkous aan- en uittrekken, til- en transfertechnieken, tips & tricks!
Ambulante Compressie Therapie (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: anatomie en fysiologie van het veneuze vaatstelsel, veneuze pathologie, klachten en symptomen, ambulante compressie therapie (hoge-lage druk en korte-lange rek), operatieve correcties zoals, korte strip van de VSM, VNUS, SEPS en cryo, grijze atrofie, witte atrofie, ontwikkelingsstadia ulcus cruris venosum, wet van Laplace, tips en tricks zwachtelen, pelotteren. Les is mede ontwikkeld door klinisch wondspecialisten. Demonstratie en veel oefenen!
BHV, 1e hulp en AED (0-100 jaar) (vanaf niveau 1)
Kernpunten: aanleidingen levensbedreigende situaties, communicatie met elkaar en de meldkamer, problemen met de A (airway/ademweg): tongobstructie, verslikking, verstikking, inhalatie van gassen, allergische reactie/EpiPen, problemen met de B (breathing/ademhaling): benauwdheid, astma, hyperventilatiesyndroom, problemen met de C (circulation/bloedsomloop): ritmestoornissen, hartinfarct, circulatiestilstand, bloedingen, shock, inzet AED, problemen met de D (disability/bewustzijnsniveau): hypoglycaemie, collaps, epileptische aanval, overdosering drugs, hyperventilatiesyndroom, psychische problemen, FAST methode, problemen met de E (exposure/uiterlijke kenmerken): ongevallen en problemen in de F (furthermore/familie/ overig): allergie in het hele gezin, taalbarrière, gewoontes.
Cursus wordt gegeven door praktijkmensen met vele praktijkvoorbeelden. Theorie en praktijk (luchtwegreddingen, reanimatie, EpiPen). Updates pre-hospitale redding kinderen m.b.v. de AED.
Chronische pathologie in de thuiszorg (vanaf niveau 3)
Kernpunten: behandeling belangrijkste thuiszorgziektebeelden zoals COVID-pneumonie, S.L.E., M.S., A.L.S., morbus Bechterew, morbus Parkinson, Duchenne, kanker, HIV. Leer der verschijnselen.
Communiceren in een multidisciplinair team (vanaf niveau 2)
Kernpunten: het is soms lastig om goed samen te kunnen werken, omdat niet helemaal duidelijk is wat de taken en bevoegdheden van de verschillende niveaus zijn.
De cursus behandelt communicatie, taakverdeling en verslaglegging en overdracht.
Het verschil tussen multi modulair en multi disciplinair is dat bij die laatste ook de huisarts, ziekenhuis, psycholoog etc. worden betrokken. Multi modulair is puur het zorgteam.
Covid scholing (vanaf niveau 2)
Kernpunten: cliënt komt thuis en dan? Het verplegen van een (ex-)covid pneumonie cliënt, de handschoenentest, spiermassaverlies, ziekteleer en oorzaken respiratoire insufficiëntie/ademnood/ademhalingsoefeningen, covid-19 pneumonie en Gold-schaal, alle wijzen van zuurstof-toedienen, SBARRR, EWS, huidzorg, medicatie bij covid, beroertes en covid, tweede besmetting, noodzaak tot vaccinatie na doorgemaakte infectie. Een must voor alle thuiszorg zzp-ers in deze pandemie! Les gemaakt door gespecialiseerd ziekenhuis-en thuiszorgverpleegkundigen die de hele dag tussen deze cliënten lopen.
Decubitus preventie (vanaf niveau 2)
Kernpunten: gradaties, ontstaan decubitus, prevalentie, welke plaatsen zijn het meest gevoelig? Aandacht voor de CBO-richtlijnen, TIME, de voeding, de inzet en het gebruik van hulpmiddelen.
De les en de PowerPointpresentatie vormen een interactief geheel, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ervaringen van de cursisten en de gevolgen voor de hedendaagse praktijk.
Diabetes mellitus (vanaf niveau 2)
Kernpunten: handhygiëne, materiaalkennis, begripsomschrijving type 1 en 2, oorzaken, AST, traanvochtmeting, bluetooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken, diabetische ulcera, gevolgen, leefregels, behandelingen, complicaties korte en lange termijn, prikaccidenten, tips voor dagelijkse omgang.
Diabetes mellitus (vanaf niveau 2)
Kernpunten: handhygiëne, materiaalkennis, begripsomschrijving type 1 en 2, oorzaken, AST, PDNP, traanvochtmeting, bluetooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken, diabetische ulcera, gevolgen, leefregels, behandelingen, complicaties korte en lange termijn, prikaccidenten en tips voor dagelijkse omgang.
EHBO in de thuiszorg (vanaf niveau 1)
Kernpunten: o.a. allergische reactie, hypoglycaemie en vergiftigingen. Verder traumatologie zoals collum en collus fractuur, verbrandingen, snijverwondingen.
Geriatrie (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: Alzheimer, omgaan met dementie, delier, agressie, tekenen van ouderenmishandeling. Tips en tricks voor de dagelijkse omgang met deze patiëntengroep.
Helpende Plus (niveau 2)
Kernpunten: op één dag (2 dagdelen) wordt u bijgespijkerd in handhygiëne, wet-BIG,
prikaccidenten, communicatie in multi modulair team, close the loop, vitale functies
medicatie aanreiken en toedienen (subdeel 1 t/m 12), (Covid) COPD, zuurstof toedienen en voorraad zuurstoffles berekenen, insuline toedienen, AST, traanvochtmeting, blue-tooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken, CVA, slikstoornissen en enige stomazorg, ambulante compressie therapie, steunkousen aan/uittrekken, katheterzak wisselen en blaas spoelen, behandeling smetten, tiltechnieken, tilliften, ook bij dementie.
Hospice-scholing (vanaf niveau 3)
Kernpunten: in deze uit 2 dagdelen durende scholing behandelen wij veiligheid, vitale functies, hospice en palliatieve zorg, warme zorg, zuurstof toedienen, tracheostoma verzorgen, pijn en pijnmedicatie, perifere infuus technieken, centrale infuustechnieken, vloeistof en medicatie toedienen subcutaan en
intraveneus, hypodermoclyse toedienen, neusmaag sonde en de PEG sonde, blaas katheterisatie, blaasspoelen, klysma en hoogopgaand klysma, zorgpad stervensfase, palliatieve sedatie, stervensfase, palliatieve zorgteams, zorg voor elkaar. Een heel complete, realistische scholing, geschreven door mensen uit het werkveld en die elke hospice medewerker zou moeten volgen!
Hygiëne en infectiepreventie (vanaf niveau 1)
Kernpunten: het formuleren van knelpunten in de praktijk: van de cursist wordt verwacht dat hij/zij een relatie legt tussen de bestudeerde lesstof en de toepasbaarheid in de praktijk. Update transmissierisico's in vergelijking met beroepsrisico's. Sociale hygiëne.
Injecteren, vaccineren en (enig) medisch rekenen (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: materiaalkennis, anatomie injectieplaatsen, tips en tricks injecteren in de praktijk, AST, traanvochtmeting, bluetooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken, bepalen injectie-diepte i.v.m. IM vaccineren, oplossen en verdunnen, regels rondom hygiëne, prikaccidenten en oefenen met eenvoudig medisch rekenen.
Juridische aspecten (vanaf niveau 1)
Kernpunten: zelfstudie, Wet BIG, W.G.B.O., kaderafbakening, bevoegdheidsbegrenzing, individuele aansprakelijkheid, calculated risk en de relatie bekwaam-bevoegd.
Katheteriseren (vanaf niveau 2+)
Kernpunten: anatomie en pathofysiologie tractus urogenitalis, materiaalkennis, allergie, blaasspoelen in 2 versies, katheteriseren onder alle omstandigheden (zijligging), fausse route, leegloop blaas, suprapubische katheter, wissel spk, systemen, bladderscan, nefrostomiekatheter, zelfkatheterisatie, preventie meatusruptuur bij langdurige CAD-in situ en blaastraining. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Kind in nood (vanaf niveau 1)
Kernpunten: in korte tijd leer je zowel in theorie als in praktijk wat je bij een kind (0-12 jaar) kunt doen in geval van nood bij bijvoorbeeld stikken, een val op het hoofd, een wespensteek in de keel, een grote schaafwond, medicijnen opgegeven, bijna verdronken, het lijkt goed te gaan maar het kind blijft zo hoesten.
De inhoudelijke trappen zijn:
· 10 seconds for 10 minutes (overleg 10 seconden om 10 minuten te winnen
· closed loop communication (borg je communicatie)
· SAFE approach (benader veilig en roep om hulp)
· do no further harm (maak het nooit erger dan het al is)
· treat first what kills first (behandel alleen en als eerste waar de meeste
levensbedreiging vanuit gaat: ABCDEF).
Je leert een kind reanimeren en de allereerste hulp te verlenen.
Klinisch redeneren (vanaf niveau 3)
Kernpunten: op één dag (2 dagdelen) leert u de 6 stappen van KR, (O)SBARR, ABCDEF, closed loop communicatie en dan: falen vitale organen: hart-longen-lever-milt-hersenen-nieren-bloed en huid. Toepassen van bovenstaande en dan is het niet zo moeilijk meer. Op welke wijze observeer je, wat observeer je, welk signaal wijst op welk gevaar, hoe leg je dat vast, hoe communiceer je? Medicatieveiligheid, farmacologie, dubbelchecks, rare reacties op toedieningen, wat is raar?
De cursisten verzinnen hun eigen casus en laten die collega cursisten oplossen (toets element).
Masterclass lijnen (vanaf niveau 3)
Kernpunten: handhygiëne, update van de pijnfysiologie, visueel analoge schaal (VAS), medicatie matrix, indicaties invasieve pijnbestrijding, methoden van analgesie in de thuiszorg zoals epidurale- en spinale pijnbestrijding, patient controlled analgesia (PCA), Port-a-cath, PICC, midline, CADD-Legacy/Solis pomp, palliatieve en terminale sedatie, hulpmiddelen, technische tips en tricks, infuus inbrengen, euthanasie-venflon inbrengen en alle verpleegkundige aspecten.
Medicatieveiligheid (vanaf niveau 2)
Kernpunten: opdracht-eisen, toedieningsvorm, hoofd- en bijwerkingen meest gebruikte, dus actuele medicijnen, SIILO-dubbelcheck, het gebruik van social media bij dubbelcheck, eigen veiligheid vanwege eerder aan client toegediende agressieve stoffen, samenvoegingen, mengen en malen of niet, interacties, farmacokinetiek, allergie, werking meest gebruikte medicijnen (tijdens de les worden er op uw verzoek medicijnen besproken), halfwaardetijd, volgorde, diabetes 1 en 2, insulinepennen, AST, traanvochtmeting, bluetooth metingen, verschijnselen, variatie toedieningsplekken,
EpiPennen, bloedsuiker meetapparatuur. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Medisch rekenen (vanaf niveau 3)
Kernpunten: in Nederland vallen jaarlijks vele doden door medicatiefouten. Bij het analyseren van een medicatiefout zie je een cascade van opeenvolgende gebeurtenissen die uiteindelijk leiden tot fatale feiten. In deze module maakt u (opnieuw) kennis met het berekenen van een pompstand, het verdunnen van morfine tot een werkbare vorm, het omrekenen van procenten naar milligrammen, het berekenen van een juiste concentratie, het verschuiven van komma’s en het berekenen van eenheden per tijdseenheid. Ook het berekenen van de zuurstofreserve in een zuurstofcilinder wordt nog eens uitgelegd.
Wij, verpleegkundigen, zijn doorgaans niet de uitmuntende rekenaars. Daarom is deze module met haalbare doelstellingen een must.
Omgaan met agressie (vanaf niveau 2)
Kernpunten: agressie is het al dan niet met opzet uitvoeren van handelingen waardoor anderen schade ondervinden. We behandelen de verschillende vormen van agressie, hoe kan je agressie vroeg herkennen en ombuigen, omgaan met conflicten, veiligheid en agressie.
N.B. Het is geen fysieke weerbaarheidstraining.
Palliatieve zorg (basiscursus) (vanaf niveau 2)
Kernpunten: professionaliteit, beroepshouding en algemene intake, multidisciplinaire aanpak, verschillen curatieve en palliatieve zorg, de rol van pijn op een lichaam en pijnschalen, pijnstillers volgens de WHO pijnladder, warme zorg, verpleegproblemen (dehydratie, mondproblemen, de hik, obstipatie, decubitus en delier), zorgpad stervensfase, palliatieve en terminale sedatie, richtlijnen pallialine/NHG, perifere en centrale infusietechnieken, stervensfase, katheteriseren, aanbrengen condoomkatheter, diepe sedatie, euthanasie en palliatieve zorgteams. Per niveau kan de cursist doelstellingen halen die bij zijn/haar niveau passen.
Palliatieve zorg (opfriscursus) (vanaf niveau 2)
Kernpunten: highlights uit de basiscursus, updates in warme zorg en farmacologie, implementatie zorgpad stervensfase, verdieping palliatieve sedatie en alle bijbehorende invasieve technieken. Theorie en praktijk met naaldjes, lijntjes, pompjes en daarvan natuurlijk alle tips & tricks! Oplossen praktijkgevallen.
Pluis – niet pluis (observeren, concluderen, rapporteren en handelen) (vanaf niveau 2)
Kernpunten: de module voor alle zorgniveau’s waar antwoorden op vragen komen die tijdens de omgang met de cliënten aan de orde komen zoals handhygiëne, prik-, spat-, snij- en bijtaccidenten, vitale functies, observatie pijn, pijnscore, pacslac en holenbeer, 112 ja of nee, communicatie, waaronder CRM, CTL, overdracht in SBARR, ABCDEF methodiek, uitwerking bijbehorende ziektebeelden en problemen zoals: oplossen luchtwegblokkade, gevaren mayo, atelectase, pneumonie, astma, longoedeem, longembolie, tracheostoma, a.p. klachten, stemi, ACS, allergische reactie, diabetes mellitus, herseninfarct, hersenbloeding, epilepsie, inklemming, delier, rapportage, veiligheid.
Profcheck Specialistisch Verpleegkundig Team (SVT) (vanaf niveau 4)
Kernpunten: in deze 2 dagdelen durende scholing worden de meest voorkomende handelingen binnen het SVT behandeld en getoetst. We hebben ervoor gekozen om dit in de ABCDEF-chronologie te doen.
Handschoenen test, highlights vitale functies, communicatie en SBARRR en vervolgens per cluster:
- airway: jaw thrust, verstikken, tracheostoma en mayo
- breathing: atelectase, pneumonie, gold, astma, longoedeem, longembolie, Covid), zuurstoftoediening, OSAS, CPAP/MRA beugel, thoraxdrainage
- circulation: allergische reactie, vochthuishouding, subcutane, veneuze en centraal veneuze toegangswegen (insuflon, veneuze canule, PICC, PAC), HC thuisdialyse
- disability: pijn, diabetes mellitus, toedienen medicatie volgens UVV, na dubbelcheck middels verschillende pompen, anatomie/fysiologie van de huid, subcutaan en intramusculair injecteren
- environment: katheteriseren vrouw, katheteriseren man, nefrodrain spoelen, blaasspoelen, urosepsis, septische shock
- furthermore, verslaglegging/rapportage, coördinatie mantelzorg, sleutelcodes, administratie, communicatie met overige zorgverleners etc.
Reanimatie + AED (vanaf niveau 1)
Kernpunten: u wordt geschoold op basis van de volgende 5 pijlers:
- get help in time (sla op het juiste moment en op de juiste wijze alarm)
- treat first what kills first (behandel het eerst waar de meeste dreiging vanuit gaat; waar iemand het eerste aan dood kan gaan)
- do no further harm (maak het niet slechter dan het is)
- 10 seconds for 10 minutes
- closed loop communicatie.
Het onderwijs is zeer praktijkgericht, directief en wordt gegeven in doceervorm. Vaak wordt de complexe theorie gekoppeld aan casuïstieken. We gaan hier nader in op de aanleidingen van een levensbedreigende situatie. Centraal in dit onderwijs is dat wij er van uit gaan dat de hulpverlener, slechts beschikt over 2 handen, gezond verstand, een luide stem en een (mobiele) telefoon. Updates pre-hospitale redding kinderen m.b.v. de AED.
Revalidatie na prothese-implantatie (vanaf niveau 2)
Kernpunten: verschillende implantaten vereisen specifieke revalidatie; Swansonprotheses in de vingerkootjes, schouderprothese, knieprothese, heupprothese, kunstmatige fixaties van fracturen, vooral na “grotere” breuken (heup, tibiaplateau, humerus, wervels). Tips en tricks voor in de praktijk. Les wordt mede ontwikkeld (en medegegeven) door een specialistisch orthopedisch verpleegkundige.
Sharp Update (vanaf niveau 3)
Kernpunten: binnen één dag (2 dagdelen) wordt de deelnemer bijgespijkerd in de meest voorkomende handelingen (injecteren inclusief subcutane canule inbrengen, katheteriseren inclusief drainages uit niet bestaande lichaamsholten, sonderen, stomazorg en wondverzorging) en reanimatie/AED.
Wat voorop staat tijdens deze scholing is updaten. We werken op een heel sportieve en flexibele, niet strenge manier in een zeer collegiale en veilige setting. Er worden geen filmopnames gemaakt. De hele scholing is zo opgebouwd dat we per 2 onderwerpen de updates doornemen, gevolgd door een deel skills op dus ook 2 skills stations. Dit dient zowel de individuele leercurve als ieders spanningsboog en blijft het scholingsrendement op een hoog niveau.
Slikproblemen (vanaf niveau 2)
Kernpunten: fysiologie van het slikproces, waar is het afhankelijk van, hoe wordt het proces aangestuurd? Wanneer werkt het niet goed, wat zijn de oorzaken, wat zijn de gevolgen? We geven allerhande truckjes om het slikken te ondersteunen en het verslikken te voorkomen. Ook behandelen we de handelingen op een rijtje, indien er wel een verslikking/verstikking ontstaat. Praktijkgerichte scholing!
SMART observeren, signaleren en rapporteren (vanaf niveau 1)
Kernpunten: de zorg verandert snel. Doelen moeten worden gehaald. Alles moet geregistreerd worden. Rapporteren van je handelingen op basis van de in je zorgplan gestelde doelen. Wat is een zorgplan? Waar moet dat aan voldoen? SMART, ART en SOAP. Na deze cursus ben je in staat volledig en op adequate wijze te rapporteren en het zorgplan tot in detail uit te werken. Met één hoofddoel: zo veilig en goed mogelijke zorg leveren die tot in detail geregistreerd wordt.
Sonderen (vanaf niveau 3)
Kernpunten: anatomie en pathofysiologie tractus gastro-intestinalis, sondevoedingen, wijze van toedieningen, toedieningswegen, inbrengen maagsonde, fixatiemethoden, verzorgingsaspecten sonde, sondeallergie, PEG-uiterlijk, PEG-verzorging, PEG-wissel, cachexie, refeeding syndroom, medicijn gebruik bij sondevoeding, aspiratie en diëten. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Stomazorg (vanaf niveau 3)
Kernpunten: anatomie en pathofysiologie tractus digestivus, soorten stomata, continent-incontinent stoma, pre en post operatieve zorgverzorging stoma en huid, materiaalkennis, toepassing materialen. Praktijkdemonstratie en oefenen!
Tiltechnieken m.b.v. tilliften (vanaf niveau 1)
Kernpunten: piek en continue belastbaarheid van het lichaam van de zorgprofessional: rug, armen, schouders, heupen, knieën en nek. Keuringsdata liften, accu’s en tilmatten. Tilliften bedienen en elkaar verplaatsen. Gebruik maken van (resterende) krachten van de cliënt. Actieve en passieve tillift aanwezig. Les wordt gegeven door twee ervaren zorgprofessionals die dagelijks werken met deze hulpmiddelen.
VAC® Therapie (vanaf niveau 3)
Kernpunten: de veneuze vaatproblematiek, (operatieve) open been behandelingen, de verschillende inzichten en ontwikkelingen. Indicatie en applicatie VAC® Therapie in theorie en praktijk. Hoe, wat, wanneer en waarmee?
Weetjes in de huishouding (niveau 1 en 2)
Kernpunten: dé module voor de ZZP-er werkend in de huishouding.
Tijdens de 3 uur durende les worden de belangrijkste zaken besproken die u als huishoudelijk medewerkster moet weten. Dus de ARBO regels in het heel kort, de te gebruiken materialen, de term hygiënisch werken, welke bacteriën zitten waar en welke zijn ziekteverwekkend, ventileren, wasprogramma’s, tips voor de strijk, rust-reinheid-regelmaat, voorraadbeheer, eigen veiligheid en beroepsgeheim. Na de les krijgt u een mooi naslagwerk met veel tips!
Les wordt gegeven door schoonmaakprofessional in samenwerking met wijkverpleegkundige en met behulp van digitale presentatiemiddelen.
Werkbegeleiding (vanaf niveau 2)
Kernpunten: introductie werkbegeleiding, bepaling leerdoelen, spanningsveld
Verpleegproces-begeleidingsproces, leerstijltest Kolb toepassen op de cursist (eigen
Leerstijltest presenteren door cursisten), formuleren leerdoelen, hoe doe je dat?, oefenen formuleren leerdoelen, organisatie gesprekken (in het kort), methode van gesprekken, beoordelingsfouten, toets: huiswerkopdracht.
Wondverzorging (vanaf niveau 3)
Kernpunten: type wonden, WCS model, oorzaken, handhygiëne, decubitus, ondervoeding, vochtletsel, diabetische ulcera, behandelingsvormen, materiaalkennis, verschijnselenherkenning, praktijkdemonstratie en oefenen!
(Voor het onderdeel veneuze pathologie en compressietherapie is een separate module ontwikkeld.)
ZorgHulp (vanaf niveau 1)
Binnen één dagdeel wordt het zorgtalent geschoold in bejegening, communicatie, gastvrijheid, assistentie ADL zorg, monitoren en handelen slikproblemen, omgang met verschillende doelgroepen, hygiënisch werken en basishuishouding.
Zuurstof toedienen, uitzuigen en tracheostoma verzorgen (vanaf niveau 3)
Kernpunten: anatomie en pathofysiologie tractus respiratorius, atelectase, OSAS, pneumonie, COPD, astma, long covid (Post Covid Syndroom), longoedeem, longembolie, longemfyseem, verschillende vormen van zuurstoftoediening, zuurstofapparatuur, wet van Boyle en de gevarendriehoek. Structureel tracheostoma, verzorgingsaspecten, gevaren, luchtweginfecties, bevochtiging, hoe te handelen in noodgevallen en aspiratiegevaar, uitzuigtechnieken, (in)direct zuigen, vagale reactie, vernevelen en gebruik inhalatie medicatie. Praktijkdemonstratie en oefenen!